Instant Messaging
IRC (Internet Relay Chat) is ontwikkeld in 1988 en was het begin van Instant Messaging. Het werd een aantal jaren laten opgevolgd door ICQ.
Er zijn verschillende soorten instant messengers, maar vaak is de opbouw hetzelfde. Je hebt een contactenlijst waarbij je de mensen ziet waarmee je kunt communiceren. Deze mensen kunnen een eigen status hebben als online, bezig of afwezig. Zo kun je zien wie er op dat moment achter de computer zit en wie niet.
IM is veiliger dan chatten in een chatbox, omdat je zelf je contact kiest en niet afhankelijk bent van wie op dat moment toevallig in de chatbox is ingelogd. Vaak zijn mensen niet wie ze zeggen te zijn.
Je kunt via IM makkelijk kleine bestanden als foto's of korte filmpjes sturen.
![]() |
| ICQ |
Vroeger maakte ik gebruik van ICQ, vooral leuk door de antieke typgeluiden.
![]() |
Tegenwoordig gebruik ik vooral
WhatsApp.
Het is ongelofelijk hoeveel IM programma's er zijn:
http://nl.wikipedia.org
Ik heb regelmatig contact met Sonja via Whatsapp. Whatsapp is (voorlopig nog) gratis.
Meebo
In juni 2012 werd Meebo overgenomen door Google, dat naar schatting 80 miljoen betaalde voor de overname. Sinds juli 2013 zijn alle diensten van Meebo stopgezet en vervangen door Google+
IM voor de klant tijdens uitlening alleen op rustige tijden of buiten openingstijden. Iemand die belt, kun je nog even in de wacht zetten of later terug(laten)bellen. Iemand die via IM een vraag stelt, verwacht direct een antwoord. Tijdens een drukke uitlening gaat dat niet lukken. Maar ik denk wél, dat het een prima aanvulling op de dienstverlening kan worden.




3 opmerkingen:
Wat een goed en duidelijk verhaal. Ik vind het alleen lastig om eerst een verhaal van een ander te lezen, terwijl ik nog aan de bak moet.Ik heb dan het idee dat ik dat dan niet zo goed kan.
Wat een mooie achtergrondinfo Kia, super gedaan. Inderdaad had Ai Sie Kjoe van die heerlijke geluidjes en ook veel foute nicknames :)
Beterschap!
Er zijn nu ook weer ontwikkelingen waarin jongeren Snapchat gebruiken - zoek dat maar eens op!
Ik zie zeker ook meerwaarde in een online presence van de bibliotheek op dit vlak! Maar hoe dat het beste in te richten is?
Een reactie posten